Nie zapominij o szpinaku

Spożywanie wszelkiego rodzaju warzyw ma wręcz cudowny wpływ na zachowanie dobrej pamięci do późnego wieku. W badaniu przeprowadzonym na Rush University w Chicago na dużej liczbie Amerykanów prawdopodobieństwo „pogorszenia sprawności poznawczych u miłośników warzyw było aż do 40 procent niższe niż u innych badanych w podeszłym wieku. Zdaniem autorki badań, dr Marthy Clare Morris, świadczy to o tym, że gdy spożywamy 2,8 porcji warzyw dziennie, z punktu widzenia procesów poznawczych jesteśmy o pięć lat młodsi, niż gdybyśmy spożywali ich mniej niż jedną porcję dziennie.

Wyniki badań przeprowadzonych na Harvard University na ponad 13 tysiącach kobiet wykazały, że tempo pogarszania się sprawności poznawczych wraz z wiekiem u kobiet spożywających najwięcej wa­rzyw było niższe niż u kobiet spożywających najmniej warzyw. Najsil­niejsze działanie ochronne mają warzywa liściaste, takie jak szpinak i sałata, oraz warzywa krzyżowe, takie jak brokuły, brukselki, jarmuż, kalafior i kapusta.

Neurobiolog z Tufts University, dr James Joseph, zaobserwował, że szpinak wpływa korzystnie na mózgi zwierząt laboratoryjnych. Swo­je badania rozpoczął od karmienia szpinakiem młodych szczurów (w przeliczeniu na lata ludzkie dwudziestokilkuletnich). Nie miał żadnych wątpliwości – w porównaniu do szczurów, które nie jadły szpinaku, te miały lepszą pamięć długoterminową, lepsze umiejętno­ści uczenia się, a ich mózgi były znacząco mniej uszkodzone w wieku średnim i starszym. Szpinak zapobiegł pogorszeniu umiejętności po­znawczych, jakiego można by się spodziewać w starszym wieku.

Następnie dr Joseph zaczął karmić szpinakiem stare szczury (w przeliczeniu na lata ludzkie w wieku pomiędzy sześćdziesiąt pięć a siedemdziesiąt lat). Wykazywały one już objawy pogorszenia pamię­ci i deficyty w mózgu spowodowane podeszłym wiekiem. Spożywa­nie szpinaku w niezwykły sposób sprawiło, że pamięć i umiejętności uczenia się powróciły do stanu odpowiadającego „wiekowi średnie­mu”, cofnęły się również deficyty w mózgu. Odkrycie to zaskoczyło Josepha – szpinak naprawdę „uzdrowił” mózgi szczurów, cofając pro­ces starzenia się o wiele miesięcy.

Ile więc szpinaku należy zjadać? Zaleca się spożywanie równowar­tości jednej dużej miski świeżych liści szpinaku dziennie.

Naukowcy uważają, że to warzywa i owoce o intensywnych kolo­rach, zawierające dużo antyoksydantów, powstrzymują proces nisz­czenia komórek i regenerują je. Badania w probówkach przepro­wadzone na Cornell University wykazały na przykład, że czerwona kapusta skuteczniej niż biała chroni komórki mózgowe przed tok­sycznym wpływem beta-amyloidu – charakterystycznego objawu choroby Alzheimera.

Co robić? Zostań miłośnikiem warzyw – zwłaszcza ciemnozielo­nych, żółtych i czerwonych (białe ziemniaki nie zaliczają się do tej grupy). Spożywanie co najmniej trzech, a jeszcze lepiej – pięciu do dziewięciu porcji warzyw dziennie pomaga do późnego wieku zacho­wać dobrą pamięć i zapobiega chorobie Alzheimera. Jedz duże ilości warzyw o intensywnych kolorach. Antyoksydanty zawarte w warzy­wach niezwykle skutecznie chronią mózg.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.