Tajemniczy składnik oliwy z oliwek

Włosi zawsze mieli słabość do oliwy z oliwek. Wpływa ona korzystnie na organizm pod niemal wszystkimi względami – wzmacnia serce i kości, obniża ciśnienie krwi, normalizuje poziom cholesterolu i procesy krzepnięcia krwi, a także wzmacnia mózg, któ­ry staje się mniej podatny na pogarszanie się funkcji poznawczych i wystąpienie choroby Alzheimera wywołane podeszłym wiekiem. Żywym dowodem na to są niezliczone rzesze Włochów, a informacje te znajdują potwierdzenie w badaniach naukowych.

Oto przykład: spośród 278 mieszkańców południowych Włoch, ludzi w starszym wieku, prawdopodobieństwo pogorszenia pamięci i funkcji poznawczych wraz z wiekiem spadło o jedną trzecią u tych, którzy spożywali największe ilości oliwy z oliwek. Spożywali oni śred­nio trzy łyżki dziennie, przypuszczalnie była to oliwa z pierwsze­go tłoczenia. Zdaniem naukowców, spożywanie oliwy z oliwek jest skuteczne, ponieważ pomaga ona zachować integralność struktural­ną błon komórek nerwowych. Ponadto zawiera antyoksydanty, które odpierają ataki wolnych rodników, uszkadzających i niszczących ko­mórki mózgowe.

Nauka odkryła jednak inny bardzo skuteczny składnik oliwy z oli­wek z pierwszego tłoczenia – oleokantal, który już od pierwszego dnia zatrzymuje rozwój choroby Alzheimera. Według naukowców z Northwestern University Cognitive Neurology and Alzheimer Di­sease Center oraz z Monell Chemical Senses Center w Filadelfii oleo­kantal zapobiega przyłączaniu się drobnych kropelek toksycznego beta-amyloidu, zwanych oligomerami, do synaps komórek nerwowych. Tym samym dusi w zarodku destrukcyjny proces prowadzący do ob­umierania komórek i w efekcie do wystąpienia choroby Alzheimera. Wyniki badań laboratoryjnych wykazują, że nawet niewielkie ilości oleokantalu powstrzymują rozwój choroby. Ponadto składnik ten ma działanie przeciwzapalne, zapobiegające uszkodzeniom towarzyszą­cym chorobie Alzheimera.

Podczas badania dużej grupy mężczyzn i kobiet w starszym wieku, mieszkających we Francji i przestrzegających diety śródziemnomor­skiej, stwierdzono u osób spożywających najwięcej oliwy z oliwek ob­niżenie ryzyka wystąpienia problemów poznawczych w stosunku do pozostałych. U osób używających oliwy z oliwek do gotowania oraz do sałatek ryzyko wystąpienia w ciągu czterech lat pogorszenia pa­mięci wzrokowej i umiejętności werbalnych było niższe o 17 procent niż u badanych, którzy nie stosowali oliwy z oliwek.

Co robić? Niech oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia stanie się numerem jeden w twojej kuchni. Bogata jest w tłuszcze jednonienasycone i dlatego między innymi dieta śródziemnomorska wpły­wa korzystnie na starzejący się mózg. Nie istnieje żadna ustalona, za­lecana do spożycia dawka. Zastąp więc oliwą z oliwek inne oleje do smażenia i do sałatek, a zwłaszcza olej kukurydziany i sojowy, któ­re sprzyjają stanom zapalnym. Sporadycznie możesz stosować ole­je takie jak olej canola, migdałowy, z orzechów włoskich, z awokado i z orzechów macadamia. Jeśli jednak chcesz wyeliminować ryzy­ko związane ze stosowaniem niekorzystnego dla zdrowia oleju, sto­suj wyłącznie oliwę z oliwek, najlepiej jak najmniej przetworzoną, z pierwszego tłoczenia.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.