Pij wszelkiego rodzaju soki

Wypicie co rano kubka soku to nic trudnego. Zdumiewające, jak taka prosta czynność może obniżyć ryzyko alzheimera. Fascy­nujące dowody z Vanderbilt University School of Medicine w Nashville dowodzą, że u osób, które pilysok owocowy lub warzywny czę­ściej niż trzy razy na tydzień, w porównaniu do tych, którzy pili go rzadziej niż raz na tydzień, ryzyko alzheimera spadło o 76 procent. Pi­cie soku raz lub dwa na tydzień obniżyło ryzyko o 16 procent.

Specjaliści wiedzą, że soki o intensywnym zabarwieniu, takie jak te z fioletowych winogron, z granatu czy borówki, w mózgach zwie­rząt laboratoryjnych czynią cuda. Badanie przeprowadzone na Loma Linda University w Kalifornii wykazało, że po podaniu soku z grana­tu myszy genetycznie zmodyfikowane tak, aby zachorowały na alz­heimera, miały o połowę mniejsze blaszki amyloidu i o tyleż samo mniejsze ryzyko zachorowania na alzheimera niż myszy pijące zwykłą wodę. W testach w labiryncie myszy te były o wiele szybsze, bystrzej­sze i skuteczniejsze.

Fascynujące badanie przeprowadzone przez dr. Jamesa Josepha z Tufts University i dr. Roberta Krikoriana z University of Cincinnati wykazało, że picie soku z fioletowych winogron lub powszechnie dostępnego soku z borówek przez osoby starsze z wczesną utratą pa­mięci i wysokim ryzykiem alzheimera, poprawiało pamięć krótkoter­minową i werbalną. Ci, którzy przez 12 tygodni pili dziennie około dwóch kubków stuprocentowego soku z winogron, mieli lepszą pa­mięć niż ci, którzy pili napój placebo.

W innym badaniu osoby starsze z łagodnymi zaburzeniami po­znawczymi, które przez 12 tygodni piły dostępny w sklepach sok z dzi­kiej borówki, w teście na funkcjonowanie pamięci osiągnęły rezultaty lepsze o 40 procent, a na teście zapamiętywania słów lepsze o 20 pro­cent. Badani pili 1,75-2,5 kubka soku dziennie, zależnie od wagi ciała.

Joseph i Krikorian przypisują to niezwykle wysokiej zawartości antyoksydantów (polifenoli) w ciemnofioletowych i niebieskich so­kach; soki z czerwonych i białych winogron zawierają ich o wiele mniej i w związku z tym mniej skutecznie poprawiają zdolności po­znawcze.

Wiele soków owocowych i warzywnych nie zostało jeszcze dokład­nie zbadanych pod kątem potencjalnych właściwości ochronnych wo­bec mózgu, nie można więc stwierdzić, które są najskuteczniejsze. Niektórzy naukowcy sugerują, że także sok pomidorowy, zawierający dużo likopenu o działaniu antyoksydacyjnym, może chronić starzeją­cy się mózg. Z kolei sok jabłkowy nie ma silnych właściwości antyoksydacyjnych, ale za to posiada inne zalety, dzięki którym chroni przed alzheimerem. Niedawno odkryto, że sok pomarańczowy ma właściwości przeciwzapalne.

Co robić? A co masz do stracenia? Czemuż by nie wyrobić sobie nawyku picia kubka soku codziennie? Ryzyko żadne, ponieważ wa­rzywa i owoce chronią przed wieloma zaburzeniami i dolegliwościa­mi, a choroba Alzheimera i przedwczesna utrata pamięci to tylko dwie spośród całej listy. Poza tym można mieszać soki. Dobrze byłoby pić więcej soków o intensywnie głębokim kolorze, których ochronne działanie na mózg zostało potwierdzone, takich jak sok z ciemnych winogron, granatu i borówek, ale nie zapominaj też o pomarańczach, grejpfrutach, ananasach, mango, wiśniach, śliwkach suszonych i całej reszcie. Pamiętaj, że należy pić jedynie soki stuprocentowe, a nie „na­poje owocowe”. Sprawdź na etykiecie, że sok jest „bez dodatku cukru”.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.