Kwasy tłuszczowe omega-6 wywołują stany zapalne

Jednym z najbardziej szkodliwych czynników prowadzących do de­generacji mózgu, a także serca i całego układu krążenia są kwasy tłuszczowe omega-6, znajdujące się głównie w oleju kukurydzianym i sojowym oraz w sosach sałatkowych i margarynie.

Niestety, dieta zachodnia obfituje w kwasy tłuszczowe omega-6. Spożywamy ich co najmniej pięć razy więcej, niż to konieczne dla optymalnego funkcjonowania mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-6 występują przede wszystkim w wysoce przetworzonym pożywieniu oraz produktach typu fast food i przyczyniają się do tego, że pokar­my te określane są jako niezdrowe jedzenie. Przede wszystkim kwasy tłuszczowe omega-6 powodują, iż w komórkach mózgowych tworzą się blaszki destrukcyjnej mazi, białka o nazwie beta-amyloid, które są oznaką choroby Alzheimera.

Największym przewinieniem kwasów tłuszczowych omega-6 jest to, że wydzielają one prostaglandyny oraz kwas arachidonowy, któ­re wywołują w mózgu stan zapalny, a w efekcie przyczyniają się do śmierci neuronów. Niektórzy naukowcy nazywają te czynniki neurotoksynami.

Istnieje wiele dowodów na to, że kwasy tłuszczowe omega-6 pro­wadzą do degeneracji mózgu. Holenderskie badanie przeprowadzo­ne na dużej grupie wykazało, że ryzyko wystąpienia upośledzenia po­znawczego u mężczyzn w starszym wieku, spożywających największe ilości kwasów tłuszczowych omega-6 (w postaci margaryny, tłusz­czów do pieczenia i sosów) było o 75 procent większe niż u mężczyzn spożywających najmniej tego typu produktów. Spośród 8000 męż­czyzn i kobiet żyjących we Francji, osoby regularnie spożywające ole­je o wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-6 były dwa razy bardziej podatne na wystąpienie demencji, zwłaszcza jeśli nie spoży­wały dla przeciwwagi kwasów tłuszczowych omega-3 zawartych w ry­bach.

Należy zdać sobie sprawę z tego, że spożywanie dużych ilości kwa­sów tłuszczowych omega-6 może zniweczyć korzystne działanie kwa­sów tłuszczowych omega-3 obecnych w rybach. Badania prowadzo­ne na zwierzętach potwierdzają, że spożywanie dużej ilości kwasów tłuszczowych omega-6 redukuje ochronny wpływ oleju rybnego, za­pobiegającego utracie pamięci i demencji, nawet jeśli jest on spoży­wany w dużych ilościach. Optymalne zapobieganie destrukcji neuro­nów i demencji jest możliwe tylko wtedy, gdy zmniejszymy spożycie kwasów tłuszczowych omega-6, sprzyjających stanom zapalnym ko­mórek mózgowych.

Co robić? Zapobiegaj stanom zapalnym w mózgu poprzez ograni­czenie spożycia olejów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-6, takich jak olej kukurydziany, sojowy oraz zwykły olej krokoszowy i słonecz­nikowy (wysokooleinowe są dopuszczalne.) Na etykietkach zwykle nie wymienia się omega-6, najbezpieczniej więc jest stosować przede wszystkim oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia.

Aby zniwelować szkodliwe działanie kwasów tłuszczowych omega-6, spożywaj również duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3. Jeden z ekspertów twierdzi, iż pół łyżki stołowej oleju sojowego lub kukurydzianego zawiera maksymalną dopuszczalną dzienną dawkę szkodliwych kwasów tłuszczowych omega-6.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.