Odśwież i zaskocz swój mózg

To oczywiste, że musisz zadbać o to, by twój umysł był czujny, ożywiony, byś myślał i uczył się. Najlepsza metoda, by zaintrygować mózg, to znaleźć nowy sposób myślenia lub działania. Zrób listę dzie­sięciu nowych czynności, których celem będzie stymulowanie pra­cy mózgu, a następnie zacznij je wykonywać. Oto część mojej listy: nauka języka hiszpańskiego (to nie będzie łatwe, gdyż mam za sobą serię porażek w nauce różnych języków obcych, za wyjątkiem łaciny w szkole średniej); praktyka równoległego parkowania (aby nie utra­cić zmysłu postrzegania głębi); nauka skanowania oraz porządkowa­nie zdjęć na komputerze; zapisanie się do grupy aktorskiej dla począt­kujących dorosłych; wykonywanie medytacyjnych ćwiczeń jogi przez dziesięć do piętnastu minut dziennie.

Postaw sobie za cel, by swój wolny czas wypełnić taką aktywnością umysłową, która pobudzi pracę mózgu, a jednocześnie nadmiernie go nie obciąży. Jeśli poświęcasz zbyt dużo czasu na oglądanie telewizji, zacznij ją oglądać krócej. Zamiast tego wybierz grę w karty lub gry wi­deo, bierz udział w wykładach, zapisz się na jakieś zajęcia lub podejmij naukę przez Internet. Spróbuj tego, co zawsze cię pociągało, ale wy­dawało ci się zbyt trudne. Podejmując wysiłek umysłowy, aktywujesz mózg i pobudzasz nowo powstałe komórki nerwowe, które w prze­ciwnym wypadku by obumarły. Dlatego też nauka musi być ciągła, a im ćwiczenia umysłowe są trudniejsze i im dłużej je wykonujesz, tym lepiej dla mózgu. Rozpocznij nową przygodę umysłową; spróbuj czegoś nietypowego.

Szczególnie ważnym od­kryciem Smalla jest fakt, że pracę mózgu stymuluje wysiłek, jakiego wymaga nauka lub wykonywanie czegoś nowego. Obrazy mózgu lu­dzi grających po raz pierwszy w grę komputerową wykonane metodą PET pokazują, że jest on wówczas bardzo aktywny. Gdy gracze na­bierają doświadczenia, aktywność mózgu podczas gry jest minimal­na, dlatego też powinieneś regularnie stawiać przed mózgiem wyzwa­nia w postaci nowych ćwiczeń umysłowych. Smali zaleca: „Podejmuj działania i szukaj rozwiązań technicznych o poziomie trudności do­stosowanym do twoich możliwości. Jeśli gra jest zbyt łatwa, nie bę­dzie pobudzała tworzenia się połączeń nerwowych i znudzi cię. Jeśli jest jednak zbyt trudna, poczujesz frustrację i napięcie”.

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że odnajdywanie nowych, cie­kawych zadań wymagających pewnego wysiłku i zapewniających roz­rywkę komórkom mózgowym zapobiega wystąpieniu choroby Alz­heimera.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.