Utrzymuj w normie poziom insuliny

Jeśli twoja insulina nie działa jak należy, mózg ma poważny pro­blem. Insulina to hormon, który mobilizuje komórki do przyswa­jania glukozy pobranej z pożywienia, a tym samym do dostarczania energii na podtrzymywanie procesów życiowych. Ma ona zaskakują­co wielkie znaczenie dla mózgu, jak wyjaśnia dr Suzanne Craft z University of Washington School of Medicine. Hormon ten ułatwia pro­cesy pamięciowe i blokuje działanie toksycznego, niszczącego mózg beta-amyloidu.

Normalnie insulina działa bardzo skutecznie, ale może osłabnąć, co jest początkiem katastrofalnych problemów poznawczych i możli­wego ataku cukrzycy i demencji na mózg. Tak może się zdarzyć, kie­dy komórki stają się niewrażliwe lub odporne na działanie insuliny. Kiedy nie przyjmują one i nie przetwarzają glukozy, rozlewa się ona w przestrzeniach międzykomórkowych. Następnie trzustka wydzie­la jeszcze więcej insuliny, usiłując unormować poziom glukozy – co skazane jest na niepowodzenie. Wkrótce we krwi pojawia się nad­miar nieprzetworzonego cukru i bezużytecznej insuliny. Stan taki no­si nazwę insulinooporności. Jest to główna przyczyna cukrzycy, wyja­śnia doktor Craft, jak również czynnik sprzyjający stanom zapalnym mózgu, chorobie mikronaczyniowej, tworzeniu się blaszek amyloidu i splątków tau, które wywołują udary, zaburzenia pamięci i chorobę Alzheimera.

Ale oto dobra wiadomość: insulinooporności można zapobiegać i leczyć ją. Craft potrafi w ciągu zaledwie czterech tygodni wywołać insulinooporność za pomocą diety bogatej w tłuszcze nasycone i cukier. Następnie potrafi ją w ciągu kolejnych czterech tygodni odwrócić za pomocą diety ubogiej w tłuszcze trans i cukier. Wyjaśnia ona, że połą­czenie tłuszczów nasyconych i cukru jest niezwykle szkodliwe: cukier sprawia, że poziom insuliny i glukozy we krwi podnosi się znacząco, a tłuszcze nasycone z kolei utrzymują ten nienormalnie wysoki po­ziom przez długi czas. Jeszcze ważniejszy jest udokumentowany przez Craft fakt, iż osoby spożywające duże ilości tłuszczu mają więcej beta-amyloidu w centralnym układzie nerwowym – po przejściu na dietę niskotłuszczową jego ilość spada w ciągu miesiąca.

Ćwiczenia, w szczególności aerobowe, to także skuteczna forma leczenia insulinooporności. „Działają bardzo efektywnie i natychmia­stowo” – twierdzi Craft – „trzydzieści minut ćwiczeń aerobowych po­prawia efektywność insuliny na dwadzieścia cztery godziny”. A naj­lepsze jest to, że właściwa dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną są skuteczniejsze niż każde z nich z osobna.

Co robić? W tej chwili nie ma żadnych wiarygodnych testów na badanie insulinooporności, ale jeśli masz wysoki poziom cukru, zdiagnozowaną cukrzycę albo stan przedcukrzycowy, to można się zało­żyć, że cierpisz na insulinooporność. Ma ją jeden na czterech Amery­kanów w wieku powyżej sześćdziesięciu lat, a większość z nich nawet o tym nie wie.

Unormowanie poziomu insuliny może być największą przysługą, jaką oddasz swojemu starzejącemu się mózgowi. Wypróbuj nastę­pujące sposoby regulowania poziomu insuliny: schudnij. Zrezygnuj z tłuszczów nasyconych i cukru. Spożywaj pokarmy o niskim indek­sie glikemicznym, ponieważ wiadomo, że powstrzymują one insuli­nooporność. Jeśli to możliwe, codziennie lub przynajmniej trzy razy na tydzień wykonuj ćwiczenia aerobowe. Używaj cynamonu i octu, aby nie dopuścić do nagłego podniesienia poziomu cukru we krwi, a zatem i podniesienia poziomu insuliny.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.