Preparaty multiwitaminowe

Gdybyś był wiecznie młody choroba Alzheimera prawdopodob­nie nie stanowiłaby problemu. Tym, co ją wywołuje, jest proces starzenia się. Co by zatem było, gdybyś potrafił spowolnić proces sta­rzenia się i tym samym opóźnić prawdopodobieństwo pogorszenia sprawności poznawczych i zachorowania na alzheimera?

Ekscytujące badanie przeprowadzone w National Institute of Environmental Health Sciences sugeruje, że można to osiągnąć, przyj­mując po prostu preparaty multiwitaminowe i antyoksydanty. Wyni­ki badań opierają się na mierzeniu długości elementów ochronnych znajdujących się na końcówkach chromosomów, a noszących nazwę telomery. Pewien naukowiec przyrównał je do „plastikowych skuwek na końcach sznurowadeł”. Długość telomerów wskazuje na tempo biologicznego starzenia się. Krótsze to oznaka przyspieszonego sta­rzenia się, wcześniejszej śmierci i wyższego ryzyka wystąpienia prze­wlekłych chorób wieku starszego, w tym alzheimera.

Naukowcy z Harvard Medical School odkryli znaczący zwią­zek pomiędzy długością telomerów a chorobą Alzheimera. Kobiety z krótszymi telomerami w leukocytach we krwi miały dwunastokrotnie wyższe ryzyko łagodnego upośledzenia sprawności poznawczych, poprzedzającego chorobę Alzheimera, niż kobiety z dłuższymi telo­merami. Rezonans magnetyczny także wykazał, że u kobiet z krótszy­mi telomerami mózg był bardziej skurczony.

Ważne pytanie brzmi: co w takim razie skraca lub wydłuża telomery? Zazwyczaj skracają się one pod wpływem czynników wywołują­cych stany zapalne i uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki. Do takich czynników należą: zanieczyszczenie powietrza, palenie pa­pierosów, otyłość, wysoki poziom homocysteiny i siedzący tryb życia – czyli czynniki ryzyka w chorobie Alzheimera. Dobra wiadomość: mikroskładniki pokarmowe, w tym antyoksydanty takie jak witami­na C i E oraz witamina D i kwas foliowy przeciwdziałają skracaniu się telomerów.

Właśnie dlatego naukowcy z National Institute of Environmental Health Sciences postanowili sprawdzić, czy osoby, które przyjmują multiwitaminy i antyoksydanty, mają dłuższe, młodsze telomery. Od­powiedź brzmi: zdecydowanie tak! Kobiety, które regularnie zażywa­ły multiwitaminy, miały o 5 procent dłuższe telomery niż te, które ich nie przyjmowały. Cena za nieprzyjmowanie multiwitamin to krótsze telomery, które wyglądały na starsze o dziesięć lat.

W porównaniu do osób niezażywających witamin, kobiety, któ­re raz dziennie przyjmowały preparat multiwitaminowy typu Cen­trum, przez co najmniej pięć lat, miały o 3 procent dłuższe telomery. A o 8 procent dłuższe u kobiet, które zażywały preparaty multiwitaminowe zawierające też antyoksydanty oraz dodatkowe wysokie daw­ki antyoksydantów takich jak witamina C lub E.

Ponadto kobiety, które osobno zażywały jedną tabletkę dziennie witaminy B12, miały telomery dłuższe o 6 procent, ale te, które zaży­wały suplement żelaza, miały o 9 procent krótsze telomery; nadmiar żelaza prowadzi do uszkodzeń komórkowych spowodowanych przez wolne rodniki, co może wyjaśniać to alarmujące odkrycie.

Kilka badań dowodzi, że połączenie różnych witamin i minerałów chroni mózg lepiej niż pojedyncze składniki. Na przykład, skutecz­na mieszanka 34 antyoksydantów przyjmowana przez cztery miesiące poprawiła pamięć uczestniczących w badaniu seniorów (w wieku od pięćdziesięciu do siedemdziesięciu pięciu lat), niewykazujących objawów demencji. Mieszanka zawierała między innymi kwas alfa liponowy, witaminę C, beta karoten, kwas foliowy, magnez, nikotynamid, witaminy B6 oraz B12 i różne formy witaminy E. Kontrolowane bada­nie podwójnie ślepej próby zostało przeprowadzone przez naukow­ców z prywatnego instytutu w New Mexico oraz University of Pittsburgh.

Co robić? Jeśli tego nie robisz, zacznij przyjmować codziennie preparat multiwitaminowy. Niska dawka multiwitaminy przyjmowa­na raz dziennie, niezawierająca żelaza, powinna spowolnić proces sta­rzenia się mózgu. Aby ochrona była jeszcze silniejsza, wybierz super- multiwitaminowy preparat zawierający duże ilości antyoksydantów, w szczególności witaminę C i E, jak również rozmaite składniki odżywcze. Preparaty takie można kupić przez Internet oraz w sklepach detalicznych.

Ważne: Nie przyjmuj suplementów żelaza, jeżeli jesteś dorosłym mężczyzną lub kobietą po menopauzie, jeśli nie zaleci ci tego lekarz. Unikaj suplementów, które zawierają miedź, gdy w twojej diecie jest dużo tłuszczów.

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.