Zapewnij sobie odpowiednią ilość witaminy B12

Wraz z wiekiem poziom witaminy B12 we krwi spada, a prawdo­podobieństwo zachorowania na chorobę Alzheimera wzrasta. W średnim wieku zdolność wchłaniania witaminy B12 z pożywienia pogarsza się, co zwiększa podatność na degenerację mózgu w później­szych latach życia. Jedno z badań wykazało, że niski poziom witami­ny B12 w średnim wieku czterokrotnie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia choroby Alzheimera po latach.

Brytyjscy naukowcy z University of Oxford odkryli ostatnio, że powodem pogorszenia sprawności poznawczych u osób cier­piących na niedobór witaminy BI2 w mózgu jest zmniejszenie je­go masy. Badaczka Anna Vogiatzoglou za pomocą badań rezonan­su magnetycznego przebadała ponad stu ochotników w wieku od sześćdziesięciu jeden do osiemdziesięciu siedmiu lat. I dokona­ła znaczącego odkrycia: w ciągu pięciu lat mózgi osób, które miały najniższy poziom witaminy B12, zmniejszyły się sześciokrotnie bar­dziej niż u osób, które miały najwięcej tej witaminy. Co ciekawe, u żadnej z badanych osób nie stwierdzono wyraźnego niedoboru witaminy B12. Okazuje się, że nawet niski, lecz mieszący się w nor­mie poziom witaminy B12 może prowadzić do kurczenia się mózgu. U wielu ludzi mylnie diagnozuje się chorobę Alzheimera, podczas gdy w rzeczywistości cierpią oni na niedobór witaminy B12.

Naukowcy twierdzą, że niedobór witaminy B12 prowadzi do atrofii mózgu, ponieważ powoduje niszczenie otoczki mielinowej – osłonki tłuszczowej chroniącej neurony. Ponadto może wywo­ływać stany zapalne, będące kolejnym czynnikiem niszczącym komórki nerwowe. Przyczynia się też również do wysokiego poziomu homocysteiny, aminokwasu odpowiedzialnego za chorobę Alz­heimera.

Co robić? Po czterdziestym roku życia przyjmuj od 500 do 1000 mikrogramów witaminy B12 dziennie. Witamina ta nie jest droga, a jej przyjmowanie jest całkowicie bezpieczne; nie wywołuje żad­nych skutków ubocznych, nie stwierdzono też, by jej dawki mogły być szkodliwe. Jeśli ty lub ktoś starszy z twojej rodziny jesteście bez wyraźnego powodu roztargnieni i zmęczeni, macie objawy utraty pamięci lub oznaki demencji, sprawdź, czy przyczyną tego stanu rzeczy nie jest niedobór witaminy BI2. Wykonaj rutynowe badania. W przypadku niedoboru witaminy B12 lekarz może zalecić zastrzy­ki witaminowe co dwa tygodnie lub raz na miesiąc, dopóki poziom witaminy nie unormuje się. Badania dowodzą, że gdy poziom wita­miny B12 zostanie uregulowany, możesz zamiast zastrzyków przyjmować potem witaminę B12 w tabletkach (zwykle 1000 mcg dzien­nie). Pamiętaj o tym, by przyjmować witaminę B12 także wtedy, gdy przyjmujesz kwas foliowy.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.